Začínáme s Lego Mindstorms EV3

Stavba robota

Pro seznámení se se stavebnicí je vhodný stavební návod na jezdícího robota se snadno připojitelnými senzory Riley Rover bot od Damiena Kee. Konstrukce robota je postavena během chvilky a můžeme se pustit do programování.

Programovací prostředí pro Lego Mindstorms EV3

Nejvíce se mi teď líbí webové prostředí Make Code od Microsoftu, kde se mi zobrazuje simulace kostky s připojenými motory a senzory a kód tvořím buď z bloků nebo textově v JavaScript.  Programovatelná kostka (zkontrolujte, zda má aktuální firmware) se připojí jako externí úložiště, kam se program pro robota stáhne.

Další volbou může být prostředí univerzální webové prostředí Open RobertaLab. Mohu zde programovat i virtuální roboty na vlastních nahraných mapách s překážkami.

Nebo originální software od Lego.

Jako periferii, robot musí být propojen přes BlueTooth a nebude autonomní, můžeme Lego Mindstorms programovat také po přidání rozšíření v prostředí Scratch.

Na závěr pár tipů na první úlohy:

  • Jízda vpřed/vzad – bádat, jak daleko robot dojede za 1 vteřinu, na 1 otočku motoru atp.
  • Zatáčení – bádat, jak nastavit, aby se otočil o 90 °.
  • Jízda do čtverce či po jiném tvaru, lze nalepit na podlahu předlohu.
  • Ultrazvukový senzor vzdálenosti – zastavení před překážkou, sledování překážky, couvání, vyhýbání.
  • Barevný senzor – v režimu odraženého světla zastavení na čáře, pohyb v prostoru vymezeném barevnou páskou v režimu barev.