S programováním 3D objektů v blokovém prostředí Codeblocks v TinkerCADu nebo BlocksCADu již koketuji dlouho, ale teprve teď se mi podařilo vymyslet dostatečně atraktivní model – modelování sněhových vloček, abych vydržela a předčasně to nevzdala.
Pomocí bloků s příkazy vkládáme předpřipravené 3D objekty, upravujeme jejich parametry a pomocí dalších bloků s nimi manipulujeme, kopírujeme, posouváme, rotujeme, slučujeme atd.
3D model sněhové vločky z TinkerCAD Codeblocks
Tutoriál na základ sněhové vločky
Jak se náš model vyvíjí, můžeme sledovat v „přehrávači“ nad pracovní plochou v pravé části okna.
- Vložíme kvádr a upravíme jeho velikost v milimetrech, např. šířka W 3, délka L 40 a výška H 1
- Model máme vystředěný, tedy střed modelu odpovídá výchozímu bodu [0, 0, 0] souřadného systému – červená je osa X, zelená Y a modrá Z. Později budeme chtít větvičku otáčet podle jejího konce, posuneme si ji na pozici [0, 0, 0] v ose Y příkazem move.
- Nastavíme posun v ose Y o -20 mm a máme připravený základ větvičky.
- Připravíme si blok s příkazem pro opakování a rozmyslíme si, kolik větviček bude naše vločka mít. Do smyčky zadáme číslo o 1 menší (jednu větvičku už máme)..
- Dovnitř smyčky přidáme příkaz pro zkopírování objektu.
- Zkopírovaný objekt potřebujeme ještě natočit pro 6 větviček to bude o 360/60, tedy o 60 °.
- Když nyní spustíme simulaci, zjistíme, že se nám větvička orotovala od středu objektu, nikoli konce větvičky.
- Doplníme proto údaj from pivot, kam z palety Math přidáme souřadnice a necháme je na [0, 0, 0], protože na začátku programu jsme si konec větvičky do tohoto bodu posunuli.
- Na závěr ještě můžeme vygenerovaný objekt seskupit.
Hotový základ pro sněhovou vločku, v pravo nahoře je tlačítko Export, kde můžeme model stáhnout ve formátu STL pro 3D tisk nebo SVG pro řezání laserem.
Malou úpravou vznikne jiná krásná vločka a nyní si můžeme hrát s tvary, parametry…
Vločka ke stažení ve formátu SVG nebo STL.
Jedna odpověď na “TinkerCAD Codeblocks – sněhová vločka”
Komentáře jsou uzavřeny.